Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Lisanne Heumen - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Lisanne Heumen - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

09 Maart 2015 | Nederland, Sint Maarten

Hier volgt weer een nieuwe verslag na een paar weken die voorbij gevlogen zijn.

Eerst een stukje over stage. Op woensdag 18 Februari was ik zoals elke woensdag op stage bij de kleuters. De school is katholiek en dit is goed terug te zien in het onderwijs. Ëén keer in de maand gaan we met de hele school naar de kerk. Dit was zo'n dag, maar het was geen gewone dag, het was aswoensdag. Alle kinderen ontvingen een kruisje op hun voorhoofd en er werd gepraat over de periode Lent die vandaag was begonnen. Dit is de periode tussen aswoensdag en Pasen. De pastoor bracht het heel erg leuk en ook ik heb al veel gebeden hier op Sint Maarten. Misschien wel meer als in mijn hele leven haha.
De dag wordt vaak geopend met een gebed, voor het eten wordt gebeden en onder devotional time(religieles) ook.
Op dinsdagmorgen vind altijd de weekopening plaats. Dan komen de bovenbouwklassen in de gymzaal samen. Ook de opening begint met een gebed, de kinderen moeten zorgen dat hun shirt netjes in hun broek zit en na het gebed wordt het volkslied van Sint Maarten(oh sweet St. Martin land) en het schoollied (Sister Regina Song) gezongen. Het woord van de week wordt bekend gemaakt (heeft ook met het geloof te maken) en belangrijke punten van die week worden besproken.

Buiten stage om doen we ook veel leuke dingen. Boodschappen doen zien we nog steeds als een uitje, met het busje naar de stad Marigot om naar de Super U te gaan. Dit is toch wel veruit de goedkoopste winkel van het eiland, scheelt heel veel met de kleine supermarktjes bij ons in het dorp. Dit hebben we wel gemerkt na de eerste weken.

Ook zijn we samen met de huisbaas en zijn Amerikaanse vrienden een eilandtour wezen maken. Half 9 reden we aan richting een lokaal eettentje waar we een lokaal ontbijtje op hebben. We wisten niet wat we ervan moesten verwachten maar het was nog best lekker! Daarna zijn we doorgereden naar Pinel. Dit is een onbewoond eilandje waar je heel erg mooi kan snorkelen en het is een heerlijk relax strandje. (zie foto's) Hier kun je alleen met het bootje naar toe. Na Pinel zijn we richting het Franse gedeelte gereden. We zijn bij veel strandjes gestopt aangezien het eiland 37 stranden heeft. Ook hebben we geluncht bij Grand Case. Hierna zijn we naar the Lotterie Farm gereden. Hier kun je hiken naar het hoogste punt van het eiland en ziplinen over de bergen. Dit hebben we toen niet gedaan maar dit zullen we zeker nog een keer gaan doen. Na the Lottery Farm zijn we doorgereden naar de Franse hoofdstad Marigot, hier hebben we Fort Louise bezocht. Op dit punt kun je een groot deel van het eiland zien. Het was een erg gezellig dag en zo hebben we in een dag al veel van het eiland kunnen bekijken.

Op woensdag is de school uit om kwart voor 1 en 3 keer in de 4 weken zijn we aanwezig bij de vergadering. De ene week is dit met het hele team, de andere week is het een werkvergadering en de andere week een bouwvergadering. De overige week hebben we de middag vrij. We zijn al verschillende keren wat gaan drinken met een deel van het team. Hier ga je buiten school ook veel meer om met het team dan dat wij in Nederland gewend zijn. Dat is heel erg fijn. The greenhouse aan het strand dichtbij ons, heeft op woensdag middag happy hour. Alle cocktails en smoothies zijn dan twee voor de prijs van één dus heerlijk om daar de middag door te brengen. Hier zijn we nu twee woensdagen achter elkaar geweest. Ook hier kun je lekker aan het strand liggen.

Ook hebben we een keer op vrijdag wat gedronken bij Karakter met een paar mensen. Han de barman had een boot op het water liggen met een band erachter, natuurlijk hebben we een rondje meegevaren wat erg leuk was.
Op vrijdagavond gaan we meestal naar de Soggy Dollars. De uitgaanstent waar bijna alle Nederlanders naar toe gaan. Voor ons is de Soggy ook op loopafstand dus dat is ideaal. Echt leuk om te zien hoe die lokale bevolking hier danst, daar kunnen wij nog wat van leren haha.

Wat we hier ook veel hebben gezien de laatste week zijn tropische regenbuien, en die gaan hard. Je ligt op het strand en binnen 5 minuten is het mega donker en valt er een bui uit de lucht, maar wel één waarvan je zeiknat wordt. Het enige voordeel vergeleken met Nederland is dat het hier binnen 5 minuten weer opgeklaard is en de temperatuur goed blijft.

Afgelopen donderdag begonnen de Heineken Regatta feesten op het eiland. Wij zijn de eerste avond niet naar de feesten geweest maar we werden uitgenodigd door onze huisbaas om mee naar het hotel te gaan van het Amerikaanse stel. Deze mensen zouden voor een bbq zorgen. Half 6 reden we aan maar door alle boten van de Heineken Regatta zijn de bruggen lange tijd open waardoor heel het eiland vast stond met files. We hebben daarom ook 1,5 uur gedaan om van ons huis naar Oyster Bay te komen. Het was een gezellig avond. Ook de dochter van onze huisbaas met haar kindje hebben we beter leren kennen.

Die vrijdag erna hadden we na onze stagedag het personeelsuitje. We begonnen de middag met een fototocht in en rond de school. Hierna gingen we met zijn alle richting Karakter en hier kregen we een cocktailworkshop. We begonnen met het maken van een Mojito en later de Cosmo. Ze smaakte heerlijk en het was erg leuk om met de groep te doen. Hierna hebben we lekker tapas gegeten en met de mensen die wilde richting Philipsburg om daar naar de feesten van de Regatta te gaan. Er stond een groot podium en aan de straat stonden veel dj's te draaien. Het was een gezellige avond.
Zaterdag en Zondag waren de Heineken feesten op Kimsha beach bij the green house, voor ons dus weer op loopafstand. Er stond een heel groot podium aan het stand en het zag er uit als een groot festival terrein. Deze avond heb ik kunnen regelen dat we op zondag met de zeilwedstrijd mee konden doen! Om 8 uur stonden we paraat bij de haven en om 10 uur begon de wedstrijd. Ik had nog nooit op een zeilboot gezeten dus het was een super gave ervaring. Leuk om te zien hoe die mannen bezig zijn met het zeilen. Blijven zitten op één kant van de boot zit er niet in. Wanneer we om een boei heen moesten of de wind draaide dan gingen we van de ene naar de andere kant van de boot om het gewicht te verdelen. Echt een super leuke ervaring! En zoals ik al eerder zei, de tropische bui. Ook die maakte we mee op de boot. Het kwam er met bakken uit maar gelukkig was het na 10 minuten ook weer opgeklaard waardoor we weer opgedroogd waren van de zon toen we van de boot afgingen.
Na de zeiltocht weer naar Kimsha om daar de laatste avond van de Heineken Regatta feesten te vieren, dat was een gaaf weekend!

We zitten alweer in de zesde week, times flies when you're having fun!
En natuurlijk het leuke nieuws dat Jessie heeft geboekt om lekker langs te komen in April. Hopelijk is het dan met carnaval net zon groot feest als de Heineken Regatta!

Ik denk dat ik wel weer genoeg heb verteld. Ik heb nog lang niet alles verteld maar anders was ik morgen nog niet klaar met schrijven.
Ik had wat zon opgestuurd en ik hoorde al dat hij goed is aangekomen in Nederland afgelopen zondag!

Tot de volgende ronde maar weer!
Liefs

• 09 Maart 2015 - 21:43

Daphné:

Wat leuk om te lezen Lies! Ik heb destijds ook mijn ogen uitgekeken bij Soggy Dollar.
    Echt mega gezellig!

Geniet! X

• 10 Maart 2015 - 08:19

Angela Kieboom, Van Erp:

Wat een prachtig verslag Lisanne. Leuk om ook de foto's erbij te zien. Geniet van alles.
    Groetjes Angela.

• 10 Maart 2015 - 09:58

Frauke:

He lies,

Wat een super leuk verslag lies! Leuk om jou vanuit schaijk te kunnen volgen.
    jullie ondernemen veel leuke uitstapjes.
    Geniet ervan meis.

Liefs frauke

• 11 Maart 2015 - 17:41

Ome Peter :

En wij hebben dadelijk frietjes , maar dat valt in het niets met wat ik hier allemaal lees , er zitten wel hele goeie dingen tussen , met dat bidden en de hemden in de broek , is niet verkeerd , tjonge jonge en wij maar denken dat het een zware tijd zou worden daar in het verwegistan , dit is fun , en op een echte zeilboot daar zijn hier ook nog wel liefhebbers voor , en maar feesten ( hebben jullie geen huiswerk op die school ) , oh nee , dat is voor de kinderen en de meesters en juffen maar feesten , och Lisanne , het is je gegund , maar er nog een mooie tijd van want deze ervaring is er eentje voor het leven , en kun je nog heel lang op terug kijken , Het gaat je bijzonder , en ik hou je in de gaten wanne , ook natuurlijk de groetjes van Jolanda , want die is friet halen , en van de kids , houdoe wanne

• 12 Maart 2015 - 21:49

Henk:

Hallo daar!! Als ik het goed lees gaat het helemaal goedkomen daar. Als je straks terugkomt kun je direct door als misdienaar!!! En discipline goed voor jullie Ha Ha.
    Veel plezier en tot ziens.